Vedtægter
§ 1. Foreningens navn
Foreningens navn er:
Holbæk Ålav.
§ 2. Formål
Foreningen varetager medlemmernes
afvandingsinteresser i forhold til den offentlige vandløbsmyndighed
og regulativer i Holbæk Kommune.
Formålet er at sikre tilfredsstillende afvanding af tilstødende
arealer, kældre og landbrugsjord ved en målrettet grødeskæring og
oprensning af å- og grøftesystemer, samt vedligehold af
rørledninger.
Interesserne varetages via dialog, opfølgning af
vandløbsregulativer, kontrol, vejledning, og evt. juridisk bistand
etc.
§ 3. Opgaver
Foreningen skal være repræsenteret i ALLE
Holbæks Kommunes vandløbsråd via de lokale vandløbslav: Åmosen,
Tuse Å-systemer, Svinninge Å.
Foreningens opgaver er at arbejde for:
at vandløbsregulativer efterleves af vandløbsmyndigheden,
at fremsætte indsigelser og ændringsforslag, hvor
vandløbsregulativerne ikke i nødvendig omfang har den ønskede effekt
for afledning af vand
at værksætte ekstraordinære tiltag, grødeskæring, oprensning og
opmålinger efter behov
at støtte til medlemmerne i forhold til vandløbsmyndigheden.
§ 4. Medlemmer af foreningen
Foreningens medlemmer er grundejere, som har
vandløb på deres ejendom, eller lodsejere, som er afhængige af
velfungerende afvandingsforhold fra deres ejendom.
§ 5. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen består af medlemskredsen og
er foreningens højeste myndighed. Det er generalforsamlingen, som
vælger foreningens bestyrelse.
Generalforsamlingen afholdes i første halvdel af marts måned.
Indkaldelse til generalforsamlingen annonceres på foreningens
hjemmeside, sendes via e-mail eller evt. brev til medlemmerne senest
21 dage før generalforsamlingen.
Indkaldelse til generalforsamling skal mindst indeholde følgende:
Valg af dirigent og referent.
Valg af 2 stemmetællere.
Bestyrelsens beretning.
Indkomne forslag.
Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
Forelæggelse af budget for indeværende år og fastsættelse af
kontingent for det næstfølgende år.
Valg af bestyrelse og suppleanter.
Valg af revisorer.
Eventuelt.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling kræver, at mindst
tre bestyrelsesmedlemmer eller 30 % af foreningens medlemmer
skriftligt anmoder om det til formanden for foreningen. Formanden
skal inden 14 dage drage omsorg for rettidig indkaldelse til
ekstraordinær generalforsamling.
Indkaldelsen sker som ved ordinær generalforsamling.
Beslutninger på generalforsamlinger vedtages med almindeligt
stemmeflertal (ordinære dagsorden).
Vedtægtsændringer vedtages med 2/3 flertal af fremmødte medlemmer på
generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de
fremmødte medlemmers antal. Ingen kan afgive mere end én stemme.
Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest
14 dage før afholdelse af generalforsamlingen.
Kun skriftlige forslag, som er kommet rettidigt, kan vedtages på
generalforsamlingen.
Der kan begæres skriftlig afstemning, hvis blot ét medlem begærer
det.
Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Undtaget herfra er
vedtægtsændringer og beslutning om foreningens ophør.
For at stemme til generalforsamlingen skal
kontingentet for det år, hvor generalforsamlingen afholdes, være
betalt inden generalforsamlingens afholdelse.
Der kan kun stemmes på generalforsamlingen ved personlig fremmøde.
§ 6. Valg
Ved valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
stemmes under ét på det antal medlemmer, der skal vælges.
Afstemningen er skriftlig.
På hver stemmeseddel skrives det antal medlemmer der skal vælges til
bestyrelsen (tre medlemmer første år, fire andet år osv.).
Stemmesedler med færre eller flere personer er ugyldige.
Bestyrelsesposterne går til de tre/fire medlemmer, der har fået
flest stemmer. De to næste i rækkefølgen bliver suppleanter.
Suppleanter vælges kun for et år. Genvalg kan finde sted.
§ 7. Bestyrelsen
Bestyrelsen består af syv medlemmer og to
suppleanter.
Alle lokale områder skal helst have mindst én repræsentant i
bestyrelsen.
Til bestyrelsen kan vælges alle, som er gyldigt medlem af
foreningen.
Bestyrelsen vælges på ordinær generalforsamling med en
funktionsperiode på 2 år, og afgår 3/4 medlemmer hvert år.
Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, sekretær
og kasserer.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og afholder møder
efter behov.
Det tilstræbes at der afholdes møder forår og efterår i forbindelse
med grødeskæring, oprensning og vandsyn. Ref., til respektive
regulativerne for vandløb i Holbæk Kommune.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 personer af
bestyrelsen er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens
stemme afgørende.
Der udarbejdes referat af alle bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen godkender årligt en beretning for foreningens
virksomhed.
Formanden tegner foreningen.
Foreningens udgiftsbilag attesteres af kasserer og næstformand.
Næstformanden træder i formandens sted under dennes forfald.
Bestyrelsen skal konstituere sig senest 3 uger efter en
generalforsamling.
Afgående formand skal indkalde den nye bestyrelse til konstituerende
møde.
Bestyrelsen kan invitere lodsejere, eksperter og suppleanter til at
overvære bestyrelsesmøder, dog uden at disse har stemmeret.
Suppleanter indtræder i bestyrelsen ved ledighed og i afgående
bestyrelsesmedlemmers funktionsperiode.
§ 8. Daglig ledelse
Foreningen ledes af formand og næstformand, som
indkalder til bestyrelsesmøder og informerer bestyrelse og medlemmer
efter behov.
§ 9. Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Kassereren udarbejder et regnskab med alle indtægter og udgifter,
samt fører medlemsliste og restanceliste.
Kassereren skal hvert kvartal redegøre for foreningens indtægter,
udgifter og restanceliste.
Kassereren skal senest den 30. januar aflevere revideret
regnskab fra det foregående regnskabsår til foreningens formand.
Til at revidere foreningens regnskab vælges på generalforsamlingen
to revisorer for et år af gangen. Genvalg kan finde sted.
§ 10. Ikrafttræden/opløsning
Foreningen er funktionsdygtig, når bestyrelsen
er konstitueret.
Foreningens opløsning skal vedtages på to følgende
generalforsamlinger med mindst fire ugers interval.
Ved opløsning af foreningen kan bestyrelsen donere foreningens
midler til en lokal almennyttig forening.
Således vedtaget på stiftende generalforsamling i Vommevad
forsamlingshus den 21. februar 2008 og ændret på den årlige
generalforsamling den 05. marts 2009 samt ændret igen på den årlige
generalforsamling den 21. februar 2013.
Dirigent:
Palle Andersen.
Bestyrelse: